Aktualności

Jak dobrze przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Głównym celem rozmowy kwalifikacyjnej jest znalezienie najlepszego dla nas pracownika, wśród wielu kandydatów. Pamiętajmy jednak o tym, że każda osoba, która będzie miała styczność z naszą firmą, z naszymi rekruterami, stanie się poniekąd ambasadorem naszej marki. Nigdy nie wiemy, czy osoba, której nie zdecydujemy się teraz zatrudnić, nie będzie kiedyś pracować u naszej konkurencji. Jest też możliwość, że w przyszłości będzie idealnym kandydatem na inne stanowisko w naszych strukturach. Dlatego warto zadbać również o to, by każdy, kogo zaprosimy na rozmowę wyszedł z niej z dobrą opinią o nas.

 

Przedstawiamy kilka najważniejszych zasad dobrej i efektywnej dla obu stron rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Przygotuj się

Pamiętajmy, że podstawa to jak najlepsze przygotowanie do rozmowy. Należy dokładnie zapoznać się z CV i listem motywacyjnym osoby, która przychodzi na rozmowę o pracę. Warto zaznaczyć sobie punkty, które nas szczególnie interesują lub które wymagają dopowiedzenia, tak byśmy mogli rozwiać wszelkie wątpliwości wynikające z informacji zawartych w dokumentach aplikacyjnych. Warto też wyszukać informacje na temat osoby, z którą się spotykamy w Internecie – spojrzeć na jej aktywność w mediach społecznościowych, profil na Linkedinie – to może nam wiele powiedzieć o kandydacie.

 

Ułóżmy sobie plan rozmowy, najlepiej w punktach, gdyż często się zdarza, że zapominamy o tym, o co chcieliśmy wcześniej zapytać. Dobrze byłoby również gdyby rozmowa z każdym z kandydatów na jedno stanowisko przebiegała podobnie, by mieć ich jak najlepsze porównanie. Dość często praktykowane jest przygotowanie kilku pytań, tak by każdego z aplikujących na dane stanowisko zapytać o te same rzeczy.  

 

Dobrą praktyką jest również, by w takiej rozmowie brały udział dwie osoby z firmy. Daje to dużo większą możliwość oceny kandydata i spojrzenie na niego z dwóch różnych perspektyw.

 

Nic nie zakładaj z góry

Dość często zdarza się, że po przeczytaniu dokumentów aplikacyjnych mamy już zbudowany obraz potencjalnego pracownika. Jednak trzeba na to uważać. Zdarza się, że kandydaci nie zamieszczają w CV istotnych dla nas informacji lub te zamieszczone są przekoloryzowane. Nie wolno nam z góry przyjmować, że to co podane jest w dokumentach, jest w 100 procentach prawdziwe. Nie powinniśmy również oceniać osoby tylko po tym, co ma zapisane w dokumentach, gdyż krótki opis stanowiska w dotychczasowej pracy, może okazać się podczas rozmowy tak rozległy, że będzie to dla nas kandydat idealny. Rozmowa kwalifikacyjna musi być weryfikacją informacji i odpowiedzieć na wszystkie nurtujące nas pytania.

 

Zadbaj o atmosferę

Rozmowa o pracę jest dla kandydata prawie zawsze stresująca. Oczywiście warto sprawdzić, jak przyszły potencjalny pracownik reaguje na stres. Jednak pamiętajmy o tym, że gdy zadbamy o przyjemną atmosferę podczas rozmowy, jest większa szansa, że pokaże się on nam z tej naturalnej i prawdziwej strony. Warto rozpocząć rozmowę od neutralnych pytań, które trochę oczyszczą atmosferę, pozwolą przełamać lody i dodadzą otuchy osobie, która przyszła na rozmowę kwalifikacyjną. Oczywiście to my musimy być stroną, która prowadzi rozmowę, tak by to nie kandydat przejął nad nią kontrolę, ale bądźmy uprzejmi, nie zapominając np. o przywitaniu, czy o tym by podziękować kandydatowi za przybycie i poświęcony czas.

 

Opowiedz o firmie i stanowisku, na które rekrutujesz

To bardzo ważne, aby po takiej rozmowie o pracę, kandydat dokładnie wiedział, czego od niego będziemy oczekiwać. Dobrze przygotowana osoba będzie widziała o nas tyle, ile udało jej się znaleźć w sieci - na stronach www czy portalach społecznościowych. Jednak warto dopowiedzieć więcej, tak by znała warunki ewentualnej współpracy, wiedziała dokładnie, jaki będzie jej zakres obowiązków, czy jakie będą wobec niej oczekiwania. Dobrze by miała świadomość, jakie będzie miała możliwości rozwoju i co pracodawca ma do zaoferowania poza wynagrodzeniem. Pozwólmy również, kandydatowi do pracy zadawać pytania na każdy temat pracy w naszej firmie.

Komentarze:

Nie dodano jeszcze komentarza

Dodaj komentarz:

Skontaktuj się z nami

Biuro Gdańsk

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Marta Jędrzejowska

kom. +48 664 769 838

marta.jedrzejowska@jobhouse.pl

Biuro Warszawa

Jobhouse

Czerniakowska 141

00-453 Warszawa

 

tel. +48 22 10 10 923

fax. +48 22 10 10 924

 

e-mail: warszawa@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Agnieszka Kaniewska

kom. +48 783 060 000

agnieszka.kaniewska@jobhouse.pl

Zapisz się do newslettera
Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.