Aktualności

Jak powinno wyglądać CV młodego człowieka?

Zastanawiasz się, dlaczego pomimo rozesłanych CV Twój telefon wciąż milczy? Przecież zapowiadało się tak dobrze: świetna oferta - idealna dla Ciebie, a Ty spełniasz wymagania. Mimo to, zaproszeń na rozmowę wciąż brak. Choć wydaje Ci się, że wszystko robisz dobrze, być może popełniasz kilka podstawowych błędów w tym zakresie.

 

Na samym początku przyjrzyj się, jak wygląda szablon Twojego dokumentu. Raczej nie korzystaj z gotowych plików dostępnych na popularnych stronach internetowych. Przede wszystkim ich ogromna większość nie wpisuje się już w oczekiwania rekruterów. Spróbuj stworzyć własny i indywidualny szablon. Nie bój się dodać do niego elementów graficznych czy odrobiny koloru. Dzięki temu wyróżnisz się na tle pozostałych kandydatów, a tym samym zapadniesz w pamięć osobie rekrutującej. Pamiętaj jednak, że graficzne CV na pewno nie sprawdzi się w branżach produkcyjnych, fizycznych, technicznych lub naukowych. Bez wątpienia możesz natomiast wyrazić swoją duszę artysty poprzez bardziej urozmaicony dokument, na przykład, jeśli aplikujesz na projektanta wnętrz, stylistę czy architekta.

 

Zanim podejmiesz się już samego pisania i kreowania nowych dokumentów aplikacyjnych, przeanalizuj kilka ważnych kwestii. Pamiętaj, żeby określić branżę, w jakiej zamierzasz szukać zatrudnienia. Wybierz konkretne stanowiska, na które chciałbyś aplikować i pod nie dopasuj treść.  Oferty pracy niekiedy znacznie różnią się od siebie wymaganymi w zakresie kompetencji i doświadczenia, dlatego “uniwersalne” CV niestety się nie sprawdzi.

 

W przypadku danych osobowych zacznijmy od tego, że podajemy wyłącznie informacje prawdziwe. W CV muszą znaleźć się: imię, nazwisko, adres e-mail, numer kontaktowy i ewentualnie adres zamieszkania.

 

Zwróć też uwagę na dobrze opisany profil zawodowy. Najczęstszy błąd to jego brak. Powinien mieć formę krótkiej notatki na temat tego kim jesteś, co robiłeś lub robisz zawodowo, jaki masz cel i co wyróżnia Cię spośród pozostałych kandydatów. Nie bój się używać liczb. Na przykład, jeśli zarządzałeś ośmioosobowym zespołem, warto to podkreślić. Najlepiej stosuj pogrubienie kluczowych informacji. Rekruterzy szukają w CV słów-kluczy, które pomogą im ocenić Twoje predyspozycje zawodowe, a takie zabiegi znacznie im to ułatwią.

 

Przyjmuje się, że w Polsce dobrze jest zamieścić w CV swoje zdjęcie. Jeśli wydaje Ci się , że to najmniejszy kłopot i wystarczy wziąć pierwsze lepsze foto z “fejsa”, to niestety, ale pora zmienić strategię. Zdjęcie powinno wyglądać  profesjonalnie, najlepiej biznesowo, ale jednocześnie warto pamiętać o uśmiechu. Porzuć stare przyzwyczajenie do wklejania tych samych fotografii, które posiadasz na legitymacji czy dowodzie osobistym. Nie bój się pokazania więcej, niż jedynie samej twarzy Postaraj się uchwycić sylwetkę od pasa w górę. W kwestii ubioru, należy wyglądać schludnie i elegancko. Z powodzeniem możesz wybrać koszulę i marynarkę lub - w przypadku kobiet - sukienkę. Ciemna, czerwona szminka czy mocno pomalowane oczy, nie będą dobrze odebrane. Zadbaj o delikatny, biznesowy look.

 

Pamiętaj, że Twoje zdjęcie, to pierwsze „spotkanie” z rekruterem! Wywarte na nim wtedy wrażenie jest tutaj kluczowe.

 

W praktyce najważniejszą sekcją w CV jest doświadczenie. Bardzo często zapomina się o poprawnych datach i rozpisanym zakresie obowiązków. Stanowiska opisujemy od aktualnego po najstarsze, uwzględniając ujęte w konkretny sposób pełnione przez Ciebie obowiązki. Weź również pod uwagę swoje doświadczenie życiowe, czyli wszystko to, co udało Ci się osiągnąć lub doświadczyć poza miejscem pracy.

 

Spójrz na swoje doświadczenie zawodowe przez pryzmat nabytych umiejętności i wypunktuj najważniejsze z nich. Pomyśl o swoich naturalnych talentach i silnych cechach osobowości. Pokaż rekruterom, co Cię wyróżnia na rynku pracy.

 

Kandydaci często podają swoje wykształcenie wpisując wszystkie ukończone szkoły. Dla rekrutera obecnie najważniejsze są szkoły/technika profilowane oraz studia wyższe. Jeżeli jesteś w trakcie lub po studiach, śmiało pomiń informację o nauce w liceum.

 

Wbrew pozorom dużą uwagę rekruterów przyciągają wpisane do CV zainteresowania. Chociaż dla nas na pierwszy rzut oka wydają się całkowicie zbędne, mogą dużo o Tobie powiedzieć. Ponadto, rozmowę dobrze jest zacząć od łatwych i przyjemnych rzeczy, dlatego kwestia Twojego hobby wpisuje się tutaj idealnie. To tak zwany small-talk, na rozluźnienie atmosfery. Zwróć uwagę, by unikać ogólników, takich jak: kino, muzyka, sport. Jeżeli interesujesz się literaturą, to podkreśl jaką – thriller, romans, kryminał, a może klasyka? Podróże – zagraniczne, niebezpieczne, a może autostopem? Sprecyzuj przekaz, aby uniknąć niewygodnych i stresujących pytań.

 

Wszystkie aspekty, które mimo wszystko chcielibyśmy zawrzeć w naszym CV, ale na przykład lepiej nie wpisywać ich bezpośrednio w doświadczenie, najlepiej zamieścić w sekcji “Informacje dodatkowe”. Posiadasz swój kanał na YouTube lub prowadzisz bloga o swojej pasji? Świetnie! Umieść do niego link właśnie tutaj.

 

Kluczową kwestią, która jest tak naprawdę decydująca o tym, czy dany kandydat zostanie zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną czy aplikacja na zawsze pozostanie bez odzewu jest zawarcie na dole dokumentu klauzuli ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych w celach rekrutacyjnych. Przede wszystkim,  powinna być ona aktualna oraz zgodna z wymaganiami wynikającymi z treści danego ogłoszenia.

 

Pamiętaj, aby CV nie było zbyt długie – optymalna ilość to 2 strony. Zawrzyj w nim najważniejsze i najistotniejsze informacje o sobie. Grafika czy szablon nigdy nie będą ważniejsze niż wartość merytoryczna. Twoje CV musi być dopracowane i starannie napisane. Dobrze przygotowany dokument skutkuje większą ilością zaproszeń na rozmowy rekrutacyjne.

 

Aleksandra Błażejczyk

Skontaktuj się z nami

Biuro Gdańsk

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Marta Jędrzejowska

kom. +48 664 769 838

marta.jedrzejowska@jobhouse.pl

Biuro Warszawa

Jobhouse

Czerniakowska 141

00-453 Warszawa

 

tel. +48 22 10 10 923

fax. +48 22 10 10 924

 

e-mail: warszawa@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Agnieszka Kaniewska

kom. +48 783 060 000

agnieszka.kaniewska@jobhouse.pl

Zapisz się do newslettera
Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.