Aktualności

Na zaległe wakacje pod przymusem

Różne są powody, dla których pracownicy odkładają urlop. Ale wykorzystać go muszą – inaczej pracodawca będzie miał problem.

 

Wiele osób nie przesuwa odpoczynku wyłącznie z własnej woli. Badania pokazują, że powodem są najczęściej nadmiar pracy i nakładające się na siebie plany urlopowe w przedsiębiorstwach. Ankieta przeprowadzana przez portal Pracuj.pl pokazuje, że tylko 12 proc. respondentów  zawsze wybiera się na urlop zgodnie z planem, a 5 proc. – nigdy, przy czym planowanie w tej sprawie jest raczej domeną średnich i dużych firm, jak zdeklarowało 79 proc. badanych. W mniejszych 60 proc. nie korzysta z grafików urlopowych.

 

Natalia Bogdan ekspertka ds. rynku pracy i rekrutacji oraz właścicielka Jobhouse, zwraca uwagę, że pracownikom rzadko udaje się wykorzystać w tym samym roku cały przysługujący urlop, m.in. dlatego, że rocznie w większości mają oni prawo do 26 dni relaksu, a oprócz tego wolne od pracy święta i weekendy.

 

Zaległe urlopy to jednak także problem pracodawców. Zasadą jest, że mają obowiązek udzielić ich w tym roku kalendarzowym, w którym pracownicy uzyskali prawo do wypoczynku określonego w  Kodeksie pracy (k.p.)

 

Plany jak najwcześniej

 

W następnym roku już tak nie będzie – pracownicy powinni wykorzystać zaległe urlopy do końca września, niezależnie od sytuacji w firmie.

 

- Znamy pracodawców, którzy do 30 września tego roku musieli wysłać pracowników na urlopy niewykorzystane w 2016 r. i wiemy, że pojawiła się kłopot, gdy takich osób jest więcej, a przedsiębiorstwo nie może pozwolić sobie na zwolnienie tempa pracy – mówi Natalia Bogdan.

 

Wtedy wyjściem z sytuacji w niektórych przypadkach okazuje się przyjęcie na określony czas pracowników tymczasowych.

 

- To dobre rozwiązanie, zwłaszcza gdy chodzi o wykonywanie prac prostych i powtarzalnych, takich jak biurowe, obsługa recepcji, czy fizyczne czyli produkcyjne, magazynowe i sprzątanie. W przypadku stanowisk wymagających bardzo unikalnych umiejętności warto zawczasu  stworzyć taką strukturę zespołu, aby nikt nie był niezastąpiony, aby przynajmniej jedna osoba znała obowiązki drugiej – radzi właścicielka Jobhouse.

 

Jej zdaniem, zdecydowanie warto zaplanować urlop wcześniej, nawet jeszcze w roku poprzednim, aczkolwiek bez narzucania uch planu, z góry lecz ustalając z pracownikami – i na bieżąco kontrolować jego realizację.

 

- Na pewno ważne jest aby znaleźć kompromis między sezonowością w firmie a potrzebami zespołu co do odpoczynku. Polscy pracownicy przywiązują coraz większą wagę o równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz doceniają pracodawców, którzy elastycznie podchodzą do ich potrzeb. Także ci ostatni coraz częściej mają świadomość, że wypoczęty pracownik to szczęśliwy pracownik, a przez to skuteczny – twierdzi Natalia Bogdan.

 

Puls Biznesu, Prawo pracy, NR 214 (4977), listopad 2017

Komentarze:

Nie dodano jeszcze komentarza

Dodaj komentarz:

Skontaktuj się z nami

Biuro Gdańsk

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Marta Jędrzejowska

kom. +48 664 769 838

marta.jedrzejowska@jobhouse.pl

Biuro Warszawa

Jobhouse

Czerniakowska 141

00-453 Warszawa

 

tel. +48 22 10 10 923

fax. +48 22 10 10 924

 

e-mail: warszawa@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Agnieszka Kaniewska

kom. +48 783 060 000

agnieszka.kaniewska@jobhouse.pl

Zapisz się do newslettera
Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.