Pokolenia X, Y, Z w rekrutacji
Spis treści

    Pokolenia X, Y, Z w rekrutacji

    Różnorodność pokoleń powoduje, że nie możemy dzisiaj podchodzić szablonowo do procesu rekrutacji. Kandydaci z każdej generacji mają różne podejścia do poszukiwania pracy oraz informacji zawartych w ogłoszeniach. Dobry rekruter wie, jak wiedzę o różnicach pokoleniowych wykorzystać w skutecznym przyciągnięciu i selekcji kandydatów.

     

    Grupy pokoleniowe X, Y, Z

    Najstarszą obecnie grupą na rynku pracy jest pokolenie tzw. baby boomers, a więc osób z powojennego wyżu demograficznego urodzonych w latach 1945-1965. Jest to pokolenie kończące już swoją aktywność zawodową, przechodzące stopniowo na zasłużoną emeryturę.

     

    Kolejnym pokoleniem jest generacja X, czyli osoby urodzone w latach 1960-1980. Wchodziły w dorosłość i rozpoczynały karierę w czasie reformacji ustrojowej w Polsce.

     

    Pokolenie Y (tak zwani millenialsi), to osoby urodzone w latach 1980-2000. Ich młodość została ukształtowana w dużej mierze przez globalizację i szybki rozwój technologii.

     

    Najmłodszym pokoleniem na rynku pracy, dopiero stawiającym na nim swoje pierwsze kroki jest pokolenie Z, czyli osoby urodzone pod koniec lat 90’ lub po roku 2000. 

     

    Za jakiś czas możemy spodziewać się wejścia na rynek tzw. pokolenia Alfa, czy osób urodzonych po 2010 roku.

     

    Skuteczna rekrutacja przez dopasowanie do kandydata

    Jeżeli chcesz prowadzić skuteczną rekrutację, przyciągnąć najlepszych kandydatów i znaleźć osobę dopasowaną do Twojej organizacji, to już na etapie tworzenia ogłoszenia powinieneś skupić się na tym, z jakiej generacji jest Twój potencjalny pracownik.

     

    To kim jest Twój idealny kandydat wpłynie na:

    • dobór źródeł pozyskiwania kandydatów
    • ostateczną treść ogłoszenia
    • przebieg rekrutacji
    • sposób komunikacji z kandydatem

     

    W niniejszym wpisie skupimy się na trzech aktualnie najbardziej aktywnych zawodowo grupach, czyli X, Y, Z. Dla uproszczenia możemy założyć, że “Iksy” to osoby 40+, “Igreki” 30+, a “Zetki” 20+.

     

    Rekrutacja pracownika z pokolenia X (40+)

    Ze wszystkich obecnych na rynku pracy pokoleń, to właśnie pokolenie X najbardziej ceni sobie stabilność i bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby podkreślić zatrudnienie na umowę o pracę (oczywiście, jeżeli je oferujecie). Zaznaczyć stabilność można także dzięki udostępnieniu jasnej informacji o wynagrodzeniu (np. w formie widełek brutto).

     

    Istotną korzyścią dla pokolenia X jest także prestiż miejsca pracy i pracodawcy. Możesz podkreślić te wartości poprzez informacje o latach doświadczenia firmy na rynku, czy uzyskanych nagrodach. Samo miejsce pracy (wygląd i lokalizacja biura) może też okazać się istotną przewagą w przyciąganiu kandydatów. Oferta pracy całkowicie zdalnej dla tego pokolenia może nie okazać się atutem. Także samą rozmowę rekrutacyjną warto odbyć w sposób tradycyjny.

     

    „Iksy” cenią także dodatkowe benefity, czyli dodatki pozapłacowe. Wskaż w ofercie na co może liczyć pracownik (np. pakiet medyczny, auto służbowe, dofinansowanie szkoleń itp.).

     

    Rekrutacja pracownika z pokolenia Y (30+)

    Milenialsi, najliczniejsza obecnie grupa na rynku, znacznie bardziej od „iksów” ceni sobie niezależność. Stabilność nie jest im obojętna, ale preferują elastyczność (np. poprzez pracę hybrydową). Ta potrzeba wynika z tego, że “iksy” wysoko cenią work-life balance, czyli zdrowe rozgraniczenie między życiem zawodowym a prywatnym – jeśli Twoja firma wspiera taką postawę, na pewno warto podkreślić to w ogłoszeniu.

     

    “Igreki”, poza dużymi portalami z ogłoszeniami rekrutacyjnymi, chętnie korzystają także z sieci społecznościowych, takich jak LinkedIn.

     

    Poza elastycznością, pokolenie Y ceni atmosferę w miejscu pracy i sprawnie funkcjonujący system motywacyjny. Przedstawiciele tego pokolenia bardzo liczą na rozwój, dlatego jeżeli oferujesz szkolenia dla pracowników, koniecznie podkreśl to już na etapie redagowania ogłoszenia.

     

    Rekrutacja pracownika z pokolenia Z (20+)

    Najmłodsza grupa na rynku pracy kwestionuje tradycyjny model pracy od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17. Jedną z najważniejszych wartości jest dla nich elastyczność i niezależność, co mogą osiągnąć np. poprzez pracę zdalną i udział w rekrutacjach online. Podobnie jak pokolenie Y, także pokolenie Z walczy o work-life balance, jednak “zetki” idą jeszcze dalej w swoich oczekiwaniach. Chcą pracować zadaniowo i swobodnie przeplatać pracę czynnościami z życia prywatnego.

     

    Pokolenie Z od najmłodszych lat rozwijało się otoczone najnowszymi technologiami. Widać to także podczas rekrutacji – przedstawiciele tego pokolenia są wyraźnie zainteresowani ofertami publikowanymi w mediach społecznościowych, chętnie komunikują się też przez chaty.

     

    Wiele “zetek” chce, aby praca była związana z ich pasją. To nastawienie pracodawca może wesprzeć stosując metody takie jak grywalizacja (którą można wdrożyć już na etapie rekrutacyjnym). 

     

    Choć wszystkie pokolenia liczą na to, że praca zapewni im godne utrzymanie, to ich szczegółowe potrzeby i oczekiwania różnią się od siebie. W czasach rynku pracownika niezwykle istotne jest, aby pracodawcy i specjaliści HR zdawali sobie sprawę z tych międzypokoleniowych różnic. Może to przynieść im przewagę w efektywności przyciągania najlepszych kandydatów do pracy.

     

    Wstecz
    Umów się na bezpłatną konsultację dla biznesu

    Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.

    Skontaktuj się z nami
    Umów_się_na_bezpłatną_konsultację_dla_biznesu
    Aktualności
    X