Aktualności

Szczęście w pracy Polaków - wyniki drugiej edycji badania

Wynagrodzenie wciąż najważniejsze, relacje coraz bardziej istotne!

 

Jest lepiej niż rok temu, chociaż nadal w pracy jesteÅ›my tylko umiarkowanie szczęśliwi. 6,6 w skali od 0 do 10 – tak w tegorocznej edycji badania „Szczęście w pracy Polaków” ankietowani ocenili swój poziom zadowolenia z pracy. Chociaż nadal najważniejszym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na zadowolenie z pracy pozostaje wynagrodzenie, to coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… relacje miÄ™dzyludzkie – zarówno pomiÄ™dzy wspóÅ‚pracownikami, jak i na linii pracownik-przeÅ‚ożony.

 

Praca to bardzo ważny aspekt naszego życia. JeÅ›li jest dla nas źródÅ‚em satysfakcji, ma pozytywny wpÅ‚yw na ogólny poziom naszego zadowolenia z życia. Wiedza o tym, co wpÅ‚ywa na poczucie szczęścia w pracy Polaków, jest istotna zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy. Bowiem obu stronom zależy na owocnej wspóÅ‚pracy, która jest możliwa dziÄ™ki zrozumieniu wzajemnych potrzeb i oczekiwaÅ„.

 

- Po pierwszej edycji badania otrzymaliÅ›my informacjÄ™ zwrotnÄ…, że poruszony przez nas temat skÅ‚oniÅ‚ zarówno szefów firm, jak i ich zespoÅ‚y do refleksji. Wyniki daÅ‚y jasne wskazówki pracodawcom, na co powinni zwrócić uwagÄ™ chcÄ…c zatrzymać na dÅ‚użej dobrych pracowników w swoich strukturach.mówi Natalia Bogdan, prezes Jobhouse. Dodaje: W toczÄ…cej siÄ™ dyskusji, jak sobie radzić z budowaniem i utrzymaniem zespoÅ‚ów w czasach „rynku pracownika” – wyniki badania sÄ… zbiorem pomocnych wskazówek. WÅ‚aÅ›nie dlatego zdecydowaliÅ›my siÄ™ w tym roku powtórzyć badanie i sprawdzić, co siÄ™ zmieniÅ‚o od ubiegÅ‚ego roku.

 

Wynagrodzenie to nie wszystko

 

W obu edycjach badania „Szczęście w pracy Polaków” najistotniejszym czynnikiem majÄ…cym wpÅ‚yw na poczucie zadowolenia z pracy pozostaÅ‚o wynagrodzenie. Ten czynnik w 2017 roku wskazaÅ‚o 88% badanych, natomiast w 2018 – 86%. Jednak z tegorocznej edycji wynika, że coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… relacje – o wiele częściej niż rok temu (2018: 75% vs 2017: 50%) ankietowani wskazywali relacje z przeÅ‚ożonym jako czynnik majÄ…cy wpÅ‚yw na ich poziom zadowolenia z pracy. W obu edycjach ważne okazaÅ‚y siÄ™ czynniki: „wspóÅ‚pracownicy, na których można liczyć” oraz „przyjazna atmosfera w pracy” – które uzyskaÅ‚y odpowiednio 71% i 80% wskazaÅ„. Co wiÄ™cej, 54% badanych poleca swojÄ… pracÄ™ ze wzglÄ™du na panujÄ…cÄ… w niej atmosferÄ™. Mniejsze znaczenie ma miejsce wykonywania pracy oraz czas dojazdu, natomiast istotna pozostaje możliwość rozwoju oraz godzenia pracy zawodowej z życiem codziennym tzw. work-life balance.

 

Polacy zadowoleni z pracy, ale bez informacji zwrotnej i adekwatnych pensji

 

Jak pokazujÄ… wyniki badania nasze nastawienie do pracy można uznać za pozytywne. Ankietowani podkreÅ›lali, że pracujÄ… z osobami, które lubiÄ…, czujÄ… siÄ™ zmotywowani i rzadko muszÄ… zostawać w pracy po godzinach. Również zakres obowiÄ…zków postrzegajÄ… jako odpowiedni do wÅ‚asnych kompetencji, a co ważne – wiÄ™kszość z nich nie uznaje również swojej pracy za nużącÄ…. NiepokojÄ…cÄ… informacjÄ… dla pracodawców może być fakt, że Polacy nie otrzymujÄ… informacji zwrotnej z wykonywanych obowiÄ…zków. Chociaż zakres zadaÅ„ zostaÅ‚ przez pracowników oceniony jako odpowiedni – tzn. wykonujÄ… oni czynnoÅ›ci, w których czujÄ… siÄ™ najlepsi (7 pkt na 10), to jednak problemem jest wynagrodzenie. 5,9 pkt na 10 – w tylu przypadkach ankietowani postrzegajÄ… swoje pensje jako nieodekwatne do ich zaangażowania w pracÄ™ i osiÄ…ganych rezultatów.

 

Å»yjemy w czasach, kiedy coraz częściej możemy robić to co kochamy przy okazji zarabiajÄ…c na tym. Niestety, dla dominujÄ…cej części populacji jest to nadal odlegÅ‚y temat. Prawie 2/3 ankietowanych jest dalekich od polecania swojego miejsca pracy. Jest to zÅ‚ożony problem, wynikajÄ…cy przede wszystkim z podejÅ›cia wiÄ™kszoÅ›ci pracodawców. Choć niechęć do podejmowania ryzyka po stronie pracowników także jest również istotnym czynnikiem. Bardzo czÄ™sto, warunki pracy utrudniajÄ… utożsamianie siÄ™ z misjÄ… firmy. Brak komunikacji, brak mechanizmów które dawaÅ‚yby zaÅ‚odze nawet niewielki wpÅ‚yw na losy firmy i to, w którÄ… stronÄ™ firma zmierza –­ sprawia, że trudno z niÄ… siÄ™ identyfikować. ­–­ mówi MichaÅ‚ Sadowski, zaÅ‚ożyciel Brand24. Dodaje: Naturalnie gÅ‚ównym czynnikiem decydujÄ…cym o chÄ™ci polecenia sÄ… warunki finansowe, choć coraz częściej, równie ważna okazuje siÄ™ wolność i możliwoÅ›ci rozwoju. Ludzie chcÄ… realizować ciekawe projekty, ale także czuć, że rozwijajÄ… siÄ™ i budujÄ… wÅ‚asne portfolio kompetencji.

 

Kobiety niechÄ™tnie polecajÄ… swojÄ… pracÄ™ – mężczyźni tak!

 

Polacy ponownie w umiarkowanym stopniu poleciliby swojÄ… pracÄ™ znajomym. Co ważne, wyniki jednak różniÄ… siÄ™ w zależnoÅ›ci od pÅ‚ci. W grupie badanych mężczyzn wskaźnik NPS – okreÅ›lany w skali od - 100 do 100 punktów – wyniósÅ‚ 5 punktów, u kobiet minus 4 punkty.

 

- WÅ›ród mężczyzn najwiÄ™kszÄ… grupÄ™ (37%) stanowiÄ… tzw. Promotorzy –­  bardzo zadowoleni i skÅ‚onni polecać swojÄ… pracÄ™, a wÅ›ród kobiet najwiÄ™ksza grupa to (42%) tzw. Krytycy, czyli osoby zdecydowanie niepolecajÄ…ce swojej pracy. Zarówno dla kobiet i mężczyzn wspólny jest jeden powód, który sprawia, że pracÄ™ można okreÅ›lić jako godnÄ… polecenia i jest nim przyjazna atmosfera pracy, co oczywiÅ›cie cieszy. – mówi Marta Pawlak-DobrzaÅ„ska, Candidate & Employee Experience Consultant, Great Digital. Dodaje: W top 3 najważniejszych powodów w obu grupach znalazÅ‚a siÄ™ też możliwość zachowania równowagi pomiÄ™dzy życiem prywatnym a zawodowym. Czynnikiem różnicujÄ…cym skÅ‚onność do polecania swojej pracy okazuje siÄ™ być natomiast wynagrodzenie (i nie jest to chyba dla nas zaskoczeniem, wobec publikowanych systematycznie danych o różnicach w pensjach pomiÄ™dzy pÅ‚ciami). Co ciekawe, wszyscy sÄ… zgodni co do tego, że element ten powinien w firmach ulec poprawie, zaraz za nim pojawia siÄ™ jednak dużo wiÄ™cej „miÄ™kkich” czynników choć w nieco innej kolejnoÅ›ci wÅ›ród kobiet i mężczyzn.

 

O BADANIU „SZCZĘŚCIE W PRACY POLAKÓW”:

Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostaÅ‚o zrealizowane na próbie N=923 osób z wyksztaÅ‚ceniem Å›rednim i wyższym, którzy obecnie pracujÄ…, w wiÄ™kszoÅ›ci w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 09.08.2018-30.09.2018 za pomocÄ… ankiety online. Dane przygotowane w raporcie zostaÅ‚y przygotowane i opracowane przez Jobhouse Sp. z o.o.

 

Pobierz Raport z 2. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”

 

Hapiness of Poles at work - Download

 

Pobierz Raport z 1. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”

Komentarze:

Nie dodano jeszcze komentarza

Dodaj komentarz:

Skontaktuj siÄ™ z nami

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

  

NIP: 957-107-20-55

REGON: 222017678

KRS: 0000493865

 

Wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia nr 7097

Umów siÄ™ na bezpÅ‚atnÄ… konsultacjÄ™ dla Twojego biznesu!

Wybierz dogodny termin i umów siÄ™ na spotkanie online. BezpÅ‚atna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowÄ™ na dowolny temat zwiÄ…zany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsÅ‚uga kadrowo-pÅ‚acowa, itp.

 

Naszymi klientami są m.in. Airbus, Babyliss, Mercedes, Algida i Bluemedia. Prowadzimy od ponad 11 lat rekrutacje na wszystkie szczeble stanowisk, dla wszystkich branż, np.: finanse, sprzedaż, produkcja, TSL, HR, administracja, marketing, engineering, usługi, obsługa klienta, IT i wiele innych.

 

Porozmawiajmy! Skorzystaj z naszego wieloletniego doÅ›wiadczenia i umów siÄ™ na bezpÅ‚atnÄ… konsultacjÄ™ już dziÅ›, bez zobowiÄ…zaÅ„.

Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.