Aktualności

Szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik – wyniki 4. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”

Szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik. Połowę życia spędzamy w pracy, chcemy być doceniani, pracować w dobrej atmosferze, czuć sens tego co na co dzień robimy. Kiedy jesteśmy szczęśliwi, bardziej się angażujemy, rośnie nasza motywacja, kreatywność, a do tego efektywność i produktywność naszej pracy. Od czego zatem zależy, czy jesteśmy szczęśliwi w pracy? Już po raz czwarty zapytaliśmy o to Polaków!

 

„Szczęście w pracy Polaków” to nasze coroczne badanie, które nie tylko pozwala pracownikom odpowiedzieć na pytanie, czy praca, którą wykonują daje im szczęście, ale także pomaga nam zmieniać rynek pracy na lepsze! W tym roku połączyliśmy siły z Great Digital.

 

Polacy ponownie określili swój poziom szczęścia w pracy jako umiarkowany – 6,8/10. Średnie poczucie szczęścia wzrosło o 0,5 punktu w porównaniu do zeszłego roku, co przy obecnie trwającej pandemii koronawirusa i chęci wykreślenia z kalendarza przez wielu z nas roku 2020, może być zaskakujące. Co drugi badany pracownik uważa, że doświadczenie pandemii nie wpłynęło na jego poczucie szczęścia w pracy, a co piąty przyznaje, że jego poziom szczęścia w pracy jest obecnie wyższy niż przed pandemią. 65% badanych przyznało, że ich pracodawca wdrożył rozwiązania, które ułatwiły pracę zdalną w trakcie pandemii, a 41%, że pracodawca zatroszczył się o ich komfort pracy. W co piątej firmie pracodawcy wdrożyli jedynie minimalne rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa pracy.

 

- Wynik badania mnie zaskoczył, ponieważ poziom szczęścia Polaków od pierwszej edycji naszego badania utrzymywał się na zbliżonym poziomie, a w roku przez wielu z nas uważanym za wyjątkowo pechowy nasz poziom szczęścia w pracy… wzrósł i to o aż 0,5 punku procentowego! Może dzięki trudnej sytuacji rynkowej bardziej doceniamy naszą pracę? A może dzięki pracy zdalnej cieszymy się z możliwości spędzania większej ilości czasu z bliskimi? Zapraszamy do lektury! – mówi Natalia Bogdan, prezes naszej firmy.

 

Na nasze zadowolenie z pracy wciąż w największym stopniu wpływa dobre wynagrodzenie (86%), relacje z przełożonym (75%), poczucie sensu wykonywanej pracy (73%) oraz przyjazna atmosfera (72%). Nie przywiązujemy natomiast już takiej uwagi do komfortowych warunków pracy w biurze - są one istotne dla 32% badanych, gdzie rok temu było to 41%. Zapewne jest to związane ze znacznie mniejszą ilością czasu spędzaną obecnie w biurze.

 

Przyjazna atmosfera w pracy oraz możliwość pracy zdalnej to dwa najważniejsze czynniki, które sprawiają, że ludzie chcą polecać swoją pracę, na trzecim miejscu znalazło się wynagrodzenie. Pracodawcy mają jednak jeszcze dużo do zrobienia, aby pracownicy czuli się dobrze na swoich stanowiskach, bo wśród nich największą grupę stanowią osoby, które niestety nie są skłonne, aby polecać swoją pracę.

 

- Hierarchia czynników, które zdaniem pracowników powinny ulec zmianie, aby byli skłonni w większym stopniu polecać swoją pracę nie uległa zmianie w porównaniu z poprzednim rokiem. Mamy tutaj miks czynników finansowych (wynagrodzenie oraz oferowane benefity pozapłacowe) oraz miękkich (możliwości rozwoju, jakie oferuje praca oraz poczucie sensu wykonywanej pracy). To są ciągle obszary, którym powinni przyjrzeć się pracodawcy w swoich firmach i zdiagnozować jak postrzegają je pracownicy – dodaje Marta Pawlak-Dobrzańska, Strateg i Analityk HR w Great Digital.

 

Aż 72% badanych przyznało, że zna wartości firmowe organizacji, w której pracują. Firmy rozumieją potrzebę nie tylko posiadania spisanych wartości, ale także dzielenia się nimi z pracownikami. To niezwykle ważne, aby zadbać o to już od samego początku wdrażania pracowników w firmie.

 

Jakie wynagrodzenie powoduje, że jesteśmy szczęśliwi? 10 000 zł netto – to najczęściej wskazywana kwota przez badanych. Zestawiając to jednak z deklarowanymi realnymi zarobkami na poziomie 5000 zł netto, mamy tutaj sporą rozbieżność.

 

Raport z 4. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków” to kompendium wiedzy o tym, na ile Polacy czują się dzisiaj szczęśliwi w pracy i na jakie aspekty powinni zwrócić uwagę pracodawcy, aby tworzyć szczęśliwe miejsca pracy, z których pracownicy nie będą chcieli odchodzić. W raporcie znajdziecie także komentarze ekspertów: Michał Sadowski z Brand24, Maciej Herman z LOTTE Wedel, Daria Gostkowska z BNP Paribas, Adrian Wolak z Traffit, Piotr Bucki, Ula Zając-Pałdyna z HR na obcasach, Olga Żółkiewicz z how2hr.

 

O badaniu: Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie n=1288 osób z wykształceniem średnim i wyższym, którzy obecnie pracują, w większości w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 8 września – 5 października 2020 roku za pomocą ankiety online.

 

Pobierz raport z 4. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”

 

Zobacz także:

Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2019

Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2018

Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2017

Natalia Bogdan
Natalia Bogdan
Prezes Zarządu Jobhouse

Komentarze:

Nie dodano jeszcze komentarza

Dodaj komentarz:

Skontaktuj się z nami

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Magdalena Paradecka

kom. +48 882 196 394

magdalena.paradecka@jobhouse.pl

 

NIP: 957-107-20-55

REGON: 222017678

KRS: 0000493865

 

Wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia nr 7097

Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.