Aktualności

Wizerunek rekrutera - jak o niego dbać?

Według statystyk Pracuj.pl w pierwszym kwartale 2018 roku HRowców najczęściej szukały firmy z branż: doradztwo i konsulting, bankowość, ubezpieczenia, finanse, ekonomia, księgowość, handel detaliczny, sprzedaż BWedług statystyk Pracuj.pl w pierwszym kwartale 2018 roku HRowców najczęściej szukały firmy z branż: doradztwo i konsulting, bankowość, ubezpieczenia, finanse, ekonomia, księgowość, handel detaliczny, sprzedaż B2C, przemysł ciężki i chemiczny. Jednak największe wzrosty w liczbie ofert dla specjalistów HR analogicznie do ubiegłego roku można zauważyć w branżach: hotelarstwo, gastronomia, turystyka, rekreacja, centrum usług, Internet, telekomunikacja, e-Commerce, Nowe Media, sztuka i reklama. 

 

ROLA HROWCÓW

Rola rekruterów i specjalistów HR w ostatnich latach nabrała nowego znaczenia. Osoby odpowiedzialne za procesy rekrutacyjne w firmach nie tylko koncentrują swoje działania na dostarczeniu wykwalifikowanych pracowników do firm, ale dbają o wsparcie całej organizacji i każdego pracownika. Rola HRowca zaczyna pełnić strategiczną rolę dla każdego rozwijającego się biznesu. Opracowywanie planów rozwojowych, onboarding, candidate experience, employer branding czy szkolenia, to tylko niektóre elementy codziennej pracy profesjonalnego rekrutera.

 

Na temat osób odpowiedzialnych za procesy rekrutacyjne krąży wiele opinii, zarówno wśród kandydatów jak i pracodawców. Kiedy współpracujący rekruter raz zawiedzie oczekiwania, może pozostać obawa, że taka sytuacja się powtórzy. Bez względu na to czy jest to kandydat czy przełożony poszukujący pracownika - dopóki nie spotkają profesjonalisty, który zakończy z sukcesem rekrutację, pozostaje dystans do współpracy z pracownikami działów HR.

 

Rekrutacja nowego pracownika w rzeczywistości jest bardziej skomplikowana i stanowi duże wyzwanie dla wielu firm. Trudności ze zdobyciem i utrzymaniem pracowników rosną, a taki trend zwiększa popyt na wykwalifikowanych specjalistów odpowiedzialnych za procesy pozyskania wartościowych na rynku kandydatów. Większość rekruterów zajmuje się przede wszystkim rekrutacją i selekcją kandydatów. Rynek wymaga jednak czegoś więcej. Oprócz pozyskania odpowiedniego pracownika, ważne jest jego utrzymanie. Osoba pierwszego kontaktu, która prowadziła rozmowy z nowozatrudnionym pracownikiem, jest pewnego rodzaju powiernikiem i na niej spoczywa również rozwój zatrudnionej osoby, satysfakcja z pracy, ścieżka kariery czy odpowiednie wdrożenie do firmy.

 

W Polsce mamy na szczęście coraz więcej ekspertów, którzy dbają o całokształt procesu i pozytywny wizerunek firmy w oczach kandydata. Starannie przygotowane ogłoszenia, potrafią wzbudzić zainteresowanie już na samym początku, a profesjonalnie prowadzone rozmowy rekrutacyjne są kluczowe przy nawiązaniu kontaktu i odzwierciedleniu atmosfery panującej w firmie.

 

Dodatkowo, istotne są:

  • znajomość stanowiska
  • świadomość branży i umiejętność dopasowania kandydata do odpowiedniego zespołu
  • szeroki feedback po zakończonym procesie dla każdego kandydata biorącego udział w rozmowach i pozostawienie po sobie dobrego wrażenia

 

WIZERUNEK REKRUTERA – POZYTYWNY CZY NEGATYWNY?

Współczesny wizerunek rekrutera w Polsce wyraźnie się poprawia. Specjaliści HR coraz częściej pozostają w kontakcie z kandydatami, którzy nie zostali zatrudnieni. Jeśli posiadają kluczowe kompetencje poszukiwane przez konkretnych pracodawców, mogą być ponownie rozpatrywani w przyszłych rekrutacjach. Oczywiście, konieczna jest odpowiednia zgoda kandydata na przetwarzanie jego danych osobowych (uwaga w nawiązaniu do uaktualnionych zasad RODO, które obowiązuje od 25 maja br.).

 

W dobie popularyzacji RPO (Outsourcing Procesów Rekrutacyjnych), rekrutacja nabiera nowego wymiaru. Dedykowane zespoły odpowiadają za zarządzanie procesem rekrutacyjnym i jego spójnością, strategiczne raportowanie oraz prowadzenie analiz, a także opierają swoje działania na profesjonalnych programach służących do zarządzania procesami rekrutacyjnymi i aplikacjami kandydatów, tzw. ATS (Applicant Tracking System). W skutecznym wsparciu celów biznesowych ważną rolą jest posiadanie przez dostawcę RPO doświadczenia w zarządzaniu i realizacji masowych projektów rekrutacyjnych w określonym czasie. Osobiście spotykam się z dobrym odbiorem współpracy firm z HR Business Partnerami. Pracodawcy i kandydaci mówią o korzyściach z udziału profesjonalnego Doradcy Personalnego w procesie rekrutacji.

 

Niestety, jednym z grzechów rekruterów jest przyciąganie kandydata do współpracy za wszelką cenę, żeby zrealizować swój target. Zdarza się, że rekruter bardzo koloryzuje ofertę pracy, żeby w końcu pozyskać kandydata, który później jest zwyczajnie rozczarowany i zazwyczaj szybko rozstaje się z firmą. Usłyszałam kiedyś od kandydatki, że odeszła z pracy u dealera samochodowego marki premium, ponieważ rekruterka skusiła ją do pracy w banku, gdzie zastała warunki daleko odbiegające od informacji z rozmowy. Złożyła wypowiedzenie umowy i przeżyła chwilę załamania, choć powróciła potem do branży motoryzacyjnej. Spotykam także z opinią, że rekruterzy zbyt pobieżnie czytają CV. Z drugiej strony to kandydaci często wysyłają aplikacje, które nie są sprofilowane pod ofertę pracy. Przed wysłaniem dokumentów kandydat powinien przemyśleć swoje kwalifikacje pod kątem wymagań danego stanowiska pracy gdyż to jest zdecydowanie lepiej odbierane przez rekruterów.

 

Większość rekruterów skupia się tylko na kandydatach, którzy przeszli do finalnego etapu rekrutacji, zapominając, że w bazie dobrze mieć również tych odrzuconych kandydatów, zadbać o ich dobre doświadczenie po procesie rekrutacji. To nadal są nasi kandydaci – możliwe, że ich kompetencje i wiedza będą pożądane w kolejnych procesach rekrutacyjnych.

 

Ponadto, jeśli rekruter zbuduje dobrą relację z kandydatem, może otrzymać od niego polecenia do znajomych, dopasowanych do oczekiwań profilu stanowiska. W takim modelu obie strony mają korzyść. Czasami kandydaci wracają po miesiącu, trzech, czy później ponieważ pamiętają, że dostali wartość dodaną do zwykłego procesu rekrutacyjnego. Podsumowując - rekruter pracuje na swój wizerunek na każdym etapie swojej pracy. Szeroki zakres wiedzy i umiejętności, zdolności interpersonalne oraz poczucie odpowiedzialności za całokształt procesu rekrutacyjnego pozytywnie wpływają na wizerunek firmy i własnej osoby. Jestem przekonana, że rynek zweryfikuje kompetencje i profesjonalizm osób odpowiedzialnych za procesy naboru nowych pracowników. Tylko trafione decyzje rekrutacyjne rozwijają biznesy naszych klientów i stanowią źródło nowych rekrutacji.

 

 

Źródło: tekst ukazał się na łamach Magazynu Rekruter, http://www.magazynrekruter.pl/wp-content/uploads/2018/06/czerwiec-MR.pdf 

Komentarze:

Nie dodano jeszcze komentarza

Dodaj komentarz:

Skontaktuj się z nami

Biuro Gdańsk

Jobhouse Sp. z o.o.

al. Grunwaldzka 31

80-241 Gdańsk

 

tel. +48 58 58 58 072

fax. +48 58 58 58 073

 

e-mail: gdansk@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Ewelina Mazurek

kom. +48 883 357 154

ewelina.mazurek@jobhouse.pl

Biuro Warszawa

Jobhouse

Czerniakowska 141

00-453 Warszawa

 

tel. +48 22 10 10 923

fax. +48 22 10 10 924

 

e-mail: warszawa@jobhouse.pl

 

Dział Handlowy

Agnieszka Kaniewska

kom. +48 783 060 000

agnieszka.kaniewska@jobhouse.pl

Strony internetowe - odee.pl

Copyright 2016 – Jobhouse Sp. z o.o.